dinsdag 27 mei 2008

Reportage Jules Lens, Putte-Grasheide.

Putte-Grasheide,

Jules Lens, kan terugblikken op een geslaagd duivenweekend. Op Bourges, lokaal de 1ste prijs tegen 206 oude duiven en 5 prijzen van 5 gezette duiven. En of het niet genoeg was kwam daar nog een 1ste Pithiviers bij en mogelijk de snelste van alle Antwerpse ( sector Oost ) Pithiviers-vliegers. “ Goe bezig ?! “



Jules Lens ( rechts ) met zijn vrouw Julia en zoon Ronny.

Weduwnaars.
Eind november werden ze gekoppeld en brachten 1 ronde jongen groot, om half maart nog eens 5-6 dgn te broeden en zo het seizoen aan te vangen. Jules: “ Ik doe dit al jaren zo, ik verander het niet. Net zoals bij de inkorving, ik geen duivin toon. Ik geef de duivers voor een 10-tal minuten hun nestschotel en korf ze in.“
Zoals eerder aangehaald behield Jules 5 op 5 op Bourges. De voorbereiding is zoals elk seizoen, hetzelfde. De duiven vlogen 2 x Quievrain, 2 x Noyon, dit jaar 2 x Melun. Dan stuurde Jules wat bij, door 3 duivers de week voor Bourges thuis te laten en 2 op Dourdan in te korven. Jules:” De eerste duif, die ik klokte op ’35, had vorige week gerust. De tweede, die op ik op ’57 klokte, had dan weer Dourdan gevlogen. Zou het allemaal wel iets uithalen ? “
De weduwnaars zitten met 12 op één hok en worden ingekorfd op de vluchten die Jules voor hen uitkiest. Zo had de duif die 1ste Pithiviers won ook de week ervoor gerust.
De weduwnaars trainen 2 x daags en krijgen bij het binnenroepen 2 pinda’s in de woonbak.

Voeding en supplementen ?
Bij thuiskomst, op zaterdag, krijgen de duiven ½ dieet en ½ sportmengeling (3 merken) vermengd met Rose Visé en vitamineral-poeder van Dr. Marien. Van zondag t.e.m. maandagavond krijgen ze dieetmengeling. Om vanaf dindsdag ( met conditiepoeder op het voer ) over te schakelen op sportmengeling tot de inkorving.
Jules : “ Voederen doe ik op het gevoel. Mijn duiven hebben nooit te grote honger, maar zorg er wel voor dat ze steeds gretig zijn om te eten. “

En medisch Jules ?
“ Hiervoor wordt de raad van Dr. Marien uit Tielen gevolgd. Ik ga er een 4-tal keer per seizoen heen. Het is trouwens ook al meer dan 1 jaar geleden dat ik iets toediende tegen trichomonase. Ik zeg dit niet te vaak, want dan lachen ze met je. “


Je speelt ook vitesse. Wat denk jij over een prov. lossing ?
“ Hoe groter den hoop, hoe beter, dus zoals vroeger ! Dan zouden we tenminste terug duiven zien trekken. Zoals het er nu aan toe gaat, is het niet juist volgens mij. “


Kurt Van Praet.


Afgelopen weekend.
Bourges: lok 206 ou: 1, 17, 18, 24, 34. (5/5).
Tevens 5de prov. van 2685d.
Hafo Zuiderkempen, 1ste Pitiviers 404 oude duiven.


Geen opmerkingen: