donderdag 10 april 2008

Reportage Hubert Schroyens, Itegem.

Hubert Schroyens, één van de gevestigde waarden uit de provincie Antwerpen. Jaren samengespeeld met zijn schoonbroer, wijlen Jef Houben. De laatste jaren is zijn zoon Jean-Paul zijn rechterhand. Jaren meedraaien aan de top. Hoe doe je dat ? We spraken af. Hubert gaf tekst en uitleg.

Kweekduiven.
Uiteraard kwamen wat duiven van Jef bij Hubert te zitten. Deze vormen hier dan ook de basis.
In voorbereiding op de kweek, laat Hubert de meststalen van zijn hele duivenbestand onderzoeken. Bij negetief resultaat, wordt er niks ondernomen. Begin november, krijgen de ouderparen wel een 7 daagse kuur tgn trichomonase. Hubert: " Aan het mest van de duiven zie je heel veel. En ik pruts niet graag aan mijn duiven. " Tegen paratyfus wordt echter wel om het jaar gekuurd of geent. Hubert: " Niet dat ik er al ooit problemen mee had. Dit eerder uit voorzorg. "
Een 50-tal koppels worden eind november samen gezet. Hubert: " Als ik koppel, kijk ik naar goed X goed. Na jaren weet je wel wat je op je hok hebt zitten. Vliegprestaties en/of goede afstamming tellen. Goed bloed liegt niet. Ook herkoppel ik weinig. Ik bedoel, als het goed is, is het goed. "
Jaarlijks haalt Hubert enkele duiven bij. Dit gebeurt echter zeer selectief.
Hij klopte ondermeer aan bij, Jos en Jules Engels ( Putte), Dirk Van Dijck ( Zandhoven ),
Jozef Goovaerts ( Beerzel ), Marien Rooberhgs ( Berlaar ) en Willem De Bruyn ( Nederland ). Deze duiven worden, voor de kweek, in de hand gekeurd en geselecteerd.

Traditioneel weduwschap.
30 Weduwnaars worden gekoppeld op 1 december. Eens de jongen 15 dgn oud zijn, moeten zij deze alleen groot brengen. Begin maart wordt er terug 5-6 dgn gebroed en start Hubert met opleren. Hubert: " Reeds vanbij het opleren toon ik de partner. Ook telkens bij inkorving voor een vlucht. Het is een voordeel bij de jaarlingen, ze vatten het weduwschap sneller. Ook, omdat de duivers hier 5 seizoenen aan wedstrijden deelnemen. Ze zijn dat dan jaren zo gewoon. Dus verander ik dit niet. " De weduwnaars vliegen, in verschillende ploegen,
om de 14dgn de kleine fondvluchten. Het weekend er tussen blijven thuis.
Ook 16 vliegduivinnen, worden half februari gekoppeld en brengen 1 jong groot. Als de tijd zich aandient wordt er met opleren begonnen. Tijdens het seizoen verblijven zij opgesloten in hun woonbak. Dit is een standaard woonbak ( + - 80cm breed ). Hierin worden ze gevoederd en hebben de ganse dag drank ter beschikking. Hubert: " Ik heb 2 hokken met 8 bakken, dus plaats voor max. 16 duivinnen. Ik moet het op deze manier bewerkstelligen. Een 3de hok, een slaap- of voederhok zoals bij vele andere liefhebbers, zou zeker beter zijn,. Maar het is nu zo. "
Wekelijks worden deze duivinnen ingekorfd op de kleine fondvluchten. Ze trainen tijdens de week niet aan huis, maar vliegen wel Quievrain.
Op Bourges 2, zitten deze vliegduivinnen reeds op eieren en werken de overige provinciale – en nationale vluchten af op een jong. Dit t.e.m. Gueret.

Jonge duiven.
90 Jongen van de 1ste en een 30-tal van de 2de ronde worden afgespeend. Ze worden verduisterd van begin maart tot ... Hubert: " Tot ik er aan denk ermee te stoppen. Hierop staat bij mij geen datum. Ik stopte is een week voor Bourges 2 en pakte hierop heel goed. Een ander jaar stopte ik 4 weken voor Bourges, ik pakte heel slecht. Ik denk dat het van je duiven afhangt, en niet van de duur van het verduisteren. " Het bijlichten hangt dan ook af van het stoppen met verduisteren.
De spelwijze is afhankelijk van de leeftijd. De vroege jongen worden op de schuifdeur gespeeld. Jongen van de 3de ronde, die ook degelijk opgeleerd worden, mogen op nest komen. Hubert: " Dit is eerder door plaatsgebrek dat ik dit zo doe. Zij die nog niet gepaard zijn, krijgen wel een oude partner voor de laatste inkorving."

Algemeen bij de vliegduiven:
- Bij thuiskomst: Dieetmengeling.
Electrolyten en "thuiskomst" ( ontsmettend ) van de dierenarts.
- Op maandag en dinsdag, ½ dieet - en ½ sportmengeling, ook afgemeten.
- De laatste 2 dgn voor inkorving, opvoederen met vluchtmengeling. Aangevuld met
wat snoepzaad en pinda’s.
Let wel, dat de manier van voederen bij de duivers anders is dan bij de duivinnen.
- Op dinsdag of woensdag: olie en biergist op het voer.
- 2 Dagen in de week krijgen de duiven multivitamines.

Volgens Hubert:
" Zoek het niet te ver. We maken onszelf dikwijls wat wijs. "
" Een gezonde en goede duif, speel je niet kapot. "
" Laat je jongen veel ervaring opdoen. Dit is een voordeel voor hun verdere cariere. "
" Met hoeveel % van je bestand ga je op controle ? Zijn het niet dikwijls dezelfde duiven die we meenemen ? Zoja, als die dan altijd " positief testen " ? Moeten we dan alles kuren ? Ik noem dit ook blind kuren. "
" Een provinciale lossing zou een goede zaak zijn. Iedereen gelijk ! Zo heeft ook iedereen gelijke kansen op provinciale - en nationale kampioenschappen. "
" Als je in het provinciaal bestuur zit, werk voor je provincie en jouw liefhebbers en niet uit eigenbelang ! "

Kurt Van Praet.

Geen opmerkingen: